пʼятниця, 9 грудня 2016 р.

Компетентісний підхід у сучасній освіті



В умовах модернізації освіти в Україні серед першочергових завдань, спрямованих на підсилення ролі дошкільної освіти в сучасному освітньому просторі, є перехід до нового типу інноваційної освіти.
 Компетентнісний підхід в освіті є спробою відмовитися від книжково-абстрактного знання як центру і сенсу будь-якої освіти. Він передбачає визнання того, що справжнє знання - індивідуальне і формується завдяки досвіду власної діяльності. Будь-яка діяльність потребує певного рівня компетентності. Але ця компетентність не може бути задана заздалегідь, апріорно. І продіагностувати її можна тільки у процесі діяльності. Тоді як згідно із традиційним знаннєвим підходом діагностику освітньої успішності можна здійснити за допомогою певної умовної процедури.
       Оволодіння ключовими компетенціями - запорука успішності.
Виникає запитання: чому й унаслідок чого хтось виявляється більш компетентним за іншого? Так відбувається завдяки заздалегідь накопиченим знанням? Звісно, ні! Тоді що впливає на компетентність? Що слід формувати в дитини, щоб вона з максимальною швидкістю та ефективністю стала компетентною й успішною в тих чи тих галузях людської діяльності? І як допомогти дошкільнику стати потенційно компетентним у будь-якому виді діяльності, з яким він може зіткнутися в житті?
        Відповіді на всі ці запитання можна звести до однієї: найважливіше - формувати в дитини так звані ключові компетенції — особливі здібності, які й дають змогу людині максимально ефективно ставати компетентним у тих чи тих галузях діяльності. Іншими словами, ключові компетенції — це ключ до становлення компетентності. Сформованість ключових компетенцій означає, що людина має якийсь особливий ресурс досягнення високого рівня компетентності в будь-якому виді діяльності.У сучасній освіті досвід стає затребуваним на найвищому рівні - особистісному, що зумовлює перехід від традиційної репродуктивної педагогіки до нової моделі освіти. Знання, які ми даємо дошкільникам, не відчиняють перед ними дверей у цьому житті. Тож необхідно змінювати систему освіти, щоб дитина на виході могла сказати: «Я це можу!», «Я це вмію!», «Я хочу!».

Сучасні програми розвитку, навчання і виховання дошкільників містять зміст освіти, спрямований на формування ключових компетенцій дитини. А отже — на досягнення стандарту дошкільної освіти як системи вимог, яка забезпечує високий рівень розвитку дітей кожного психологічного віку і забезпечує рівні стартові можливості для продовження освіти в початковій школі.
Отже, дошкільна освіта, проектована на цій основі, забезпечує компетентнісну освіту, у якій компетенція дитини відіграє метапредметну роль. І виявляється це не лише в дошкільному закладі, а й у сім'ї, колі однолітків, серед інших людей.

Література
 1. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання: Науково-методичний посібник. – К.: ІЗМН, 1998. – 204 с.
 2. Зарубінська І.І. Компетентнісний підхід до формування змісту навчально-виховного процесу // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. пр. – Вип. 12. – Інститут проблем виховання. – К., – 2008. – С.53-61.
3. Кононко О.Л. Про Базову програму розвитку дошкільника «Я у Світі» // Дошкільне виховання . – 2008. – №1. – С. 3-6.
4. Карнаух Леся Петрівна