В умовах модернізації освіти в Україні серед першочергових завдань, спрямованих на підсилення ролі дошкільної освіти в сучасному освітньому просторі, є перехід до нового типу інноваційної освіти.
Компетентнісний підхід в освіті є спробою відмовитися від книжково-абстрактного знання як центру і сенсу будь-якої освіти. Він передбачає визнання того, що справжнє знання - індивідуальне і формується завдяки досвіду власної діяльності. Будь-яка діяльність потребує певного рівня компетентності. Але ця компетентність не може бути задана заздалегідь, апріорно. І продіагностувати її можна тільки у процесі діяльності. Тоді як згідно із традиційним знаннєвим підходом діагностику освітньої успішності можна здійснити за допомогою певної умовної процедури.
Оволодіння ключовими компетенціями - запорука успішності.
Відповіді
на всі ці запитання можна звести до однієї: найважливіше - формувати в дитини
так звані ключові компетенції — особливі здібності, які й дають змогу людині
максимально ефективно ставати компетентним у тих чи тих галузях діяльності.
Іншими словами, ключові компетенції — це ключ до становлення компетентності.
Сформованість ключових компетенцій означає, що людина має якийсь особливий
ресурс досягнення високого рівня компетентності в будь-якому виді діяльності. У сучасній освіті досвід стає
затребуваним на найвищому рівні - особистісному, що зумовлює перехід від
традиційної репродуктивної педагогіки до нової моделі освіти. Знання, які ми
даємо дошкільникам, не відчиняють перед ними дверей у цьому житті. Тож
необхідно змінювати систему освіти, щоб дитина на виході могла сказати: «Я це
можу!», «Я це вмію!», «Я хочу!».
Сучасні програми розвитку, навчання і
виховання дошкільників містять зміст освіти, спрямований на формування ключових
компетенцій дитини. А отже — на досягнення стандарту дошкільної освіти як
системи вимог, яка забезпечує високий рівень розвитку дітей кожного
психологічного віку і забезпечує рівні стартові можливості для продовження
освіти в початковій школі.
Отже,
дошкільна освіта, проектована на цій основі, забезпечує компетентнісну освіту,
у якій компетенція дитини відіграє метапредметну роль. І виявляється це не лише
в дошкільному закладі, а й у сім'ї, колі однолітків, серед інших людей.
Література
1. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване
виховання: Науково-методичний посібник. – К.: ІЗМН, 1998. – 204 с.
2. Зарубінська І.І. Компетентнісний підхід до
формування змісту навчально-виховного процесу // Теоретико-методичні проблеми
виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. пр. – Вип. 12. – Інститут
проблем виховання. – К., – 2008. – С.53-61.
3. Кононко О.Л.
Про Базову програму розвитку дошкільника «Я у Світі» // Дошкільне виховання . –
2008. – №1. – С. 3-6.
4. Карнаух Леся
Петрівна